Ai învățat deja ce poți face cu o kendama și acum ai vrea să-ți compari abilitățile cu cele ale prietenilor tăi? Sau chiar ai vrea să știi cum funcționează sistemul de jurizare la competițiile oficiale? Aflați aici tot ce trebuie să știți.

Înainte de a ne scufunda în clasamentele oficiale prin asociere și în nivelurile oficiale de kendama, haideți să aruncăm o privire la modul în care vă puteți distra ocazional cu amicii voștri pe seshka sau în groapă. Am alcătuit o listă de mini-jocuri pe care le puteți juca cu câțiva prieteni pentru a trece timpul:

Moshikame walk

Este vorba despre întoarcerea tama de la cupa mare la cupa de bază și înapoi - mai exact, ar trebui să faci o întoarcere la fiecare pas. Tu și prietenii tăi puteți specifica ce zonă să ocoliți sau pe unde să treceți. Oricine ratează un anumit număr de treceri este eliminat.

Kendama Candle Ninja

Acest joc poate fi jucat de orice număr de jucători. Fiecare jucător își apucă kendama într-o candle gripu (la spike). Tama este așezată pe base cupe. Scopul jocului este de a vă folosi mâinile și picioarele (sau alte părți ale corpului - nu există limite ale imaginației) pentru a vă dezechilibra adversarul și a scăpa tama. Dacă aveți mai multe kendama, puteți juca o versiune în care țineți câte un kendama în fiecare mână și, când un tama cade din una dintre mâini, îl puneți jos, vă puneți mâna la spate sau la cap și continuați. Ultimul jucător rămas cu cel puțin o kendama în mână (cu tama în base cupe) câștigă.

Unicorns (Unicorni)

Cu toții își pun kendama astfel încât să existe o base cup pe frunte, un tama pe spate și un vârf care seamănă cu un corn de unicorn. Apoi, jucătorii trebuie să parcurgă un traseu sau să îndeplinească o sarcină fără ca kendama să le cadă din cap. Cu toate acestea, îl puteți folosi și ca o alternativă pentru jocul anterior - îl putem numi Kendama Unicorn Ninja.

Kendama Snake

Din nou vei fi cu prietenii tăi în cerc. Primul jucător introduce orice truc, de exemplu Kozara (Small Cup). Următorul îl urmează - face Kozara și de exemplu Tomeken (Spike). Continuați așa, îngrămădind trucuri unul peste altul - cel care greșește este eliminat. Ultimul care rămăne câștigă.

7 to Spike

Pentru început, trebuie să stabiliți cine va fi King of Mountain și judecătorii/juriul, ceilalți sunt interesați de "tron". Unul câte unul, candidații se apropie de Rege și fac un truc care se termină cu o țeapă. Apoi, orice truc este făcut de rege. Juriul evaluează cine a făcut cel mai bun truc. Dacă este regele, acesta rămâne "pe tron" și primește un punct. Dacă candidatul, primește un punct, merge "pe tron" și îl înlocuiește pe regele inițial. Jocul continuă astfel până când cineva obține 7 puncte - acesta câștigă.

Spike Off (Last Man Standing)

Tu și prietenii tăi stați în cerc și desemnați pe cineva să execute orice truc simplu. Cel care greșește iese din cerc. Ultimul care rămâne în picioare câștigă.

Concursuri oficiale și neoficiale, teste

Există mai multe modalități prin care puteți participa la diferite concursuri sau chiar la examene oficiale (în urma cărora veți primi un certificat de nivel oficial și veți fi înscris în registru).

Concursuri neoficiale

Există diverse competiții neoficiale, care se desfășoară cel mai adesea sub formă de boxe și sesh. Puteți întâlni următoarele tipuri de competiții:

Speedladder

Acesta este un concurs anunțat dinainte, deoarece este necesar să se publice în avans trucurile care vor fi prezentate în concurs. Provocarea este de a face trucurile date în ordine și cât mai repede posibil. Cu toate acestea, odată ce un jucător și-a însușit un truc și a trecut la următorul, nu trebuie să revină dacă îl dă peste cap pe acesta. Pur și simplu, după ce îl stăpânește, jucătorul trece automat la următorul truc, iar cel anterior este considerat ca fiind finalizat. Câștigă jucătorul cu cel mai bun timp, iar acestea sunt de obicei împărțite și ele în categorii - Beginner și Intermediar.

Game of Ken

Acesta este același joc ca și Game of Scoot, dar cu Kendama. Nu se specifică exact cum se stabilește primul jucător. De obicei, se decide prin clasica piatră-hârtie-foarfecă-hârtie-foarfecă, dar în mod obișnuit vedem cine face cele mai multe întoarceri de pământ la rând ca fiind la egalitate. Primul jucător intră în truc - dacă nu reușește din prima încercare, jucătorul advers intră în truc. Jucătorul adversar are la dispoziție două încercări de a executa trucul după ce a fost introdus. Dacă nu reușește a doua oară, primește o literă din trei (K-E-N). Cel care obține primul toate cele trei litere pierde. Dacă jucătorului îi lipsește doar o literă, acesta are la dispoziție trei încercări de a repeta trucul. Cu toate acestea, pot juca mai mulți jucători și, de asemenea, se poate conveni asupra oricărui număr de litere (K-E-N-D-A-M-A-K-E-N...).

Open Division

Un joc foarte asemănător cu Game of Ken, dar cu trucuri prestabilite. Jucătorii primesc o listă de trucuri, împărțite în mare parte în categoriile Amateur și Pro. În acest joc nu este vorba de a face un truc cât mai repede posibil, ci de a face cât mai puține încercări. Jucătorii taie pe cel care începe și acel jucător încearcă să facă primul truc de pe listă (de preferință din prima încercare). Apoi, celălalt jucător începe și, dacă reușește trucul în mai puține încercări decât jucătorul advers, primește un punct. Câștigă cel care obține primele trei puncte. În finală se obișnuiește să se joace pentru 5 puncte.

Freestyle 

În freestyle, doi jucători se confruntă de obicei unul cu celălalt. Amândoi au o limită de timp (de exemplu, 1 minut) pentru a-și executa rutina, de obicei pe muzică. Un juriu format dintr-un număr impar de judecători evaluează cine și-a stăpânit mai bine rutina pe baza unor criterii diverse - sunt evaluate criterii precum creativitatea, dificultatea tehnică etc. Freestyle este tipul de competiție preferat de mulți, deoarece aici poate ieși în evidență stilul specific al fiecărui jucător.

Concursuri oficiale

JKA (Asociația Japoneză de Kendama) și BKA (Asociația Britanică de Kendama) organizează examene care pot avea ca rezultat un certificat oficial care să confirme nivelul de kendama. Mai întâi, însă, vom arunca o privire asupra celei mai mari competiții oficiale de kendama, care are loc anual în locul de naștere al kendamei - Hiroshima.

Kendama World Cup

După cum îi spune și numele, acesta este campionatul mondial de kendama. Este o competiție cu un sistem de clasament foarte complex și, de asemenea, destul de complicat - totuși, este vorba de multă tactică. Există o listă de 120 de trucuri - acestea sunt împărțite în 12 grupe (10 trucuri în fiecare grupă). 12 grupe reprezintă 12 niveluri - #1 = cele mai ușoare trucuri, #12 = cele mai dificile trucuri. Fiecărui truc i se atribuie un număr de puncte, pe care le obțineți după ce executați corect trucul (cu cât nivelul este mai mare, cu atât mai multe puncte). Trucurile nu trebuie să fie repetate. Concursul durează două zile.

În prima zi (ziua de calificare), jucătorii fac o selecție din cele 12 trucuri. Ei execută aceste 12 trucuri în două runde împărțite în 6 și 6 trucuri - în fiecare rundă, jucătorul are la dispoziție 3 minute. Cei mai buni 25 de jucători avansează în finală.

În cea de-a doua zi (finala), fiecare jucător are din nou trei minute și prezintă o varietate de trucuri din categoriile 3-12. În finală, punctele se acordă "pe secundă" - adică, dacă un jucător face un truc de nivel 5, nu primește 5 puncte pentru el, ci 25. La nivelul 12, primești 194 de puncte. Aici intervine tactica - faceți mai întâi cât mai multe dintre cele mai dificile trucuri posibile, acumulați puncte și apoi compensați cu "lucruri sigure" simple, sau începeți ușor, crescând treptat nivelul, dar riscați să nu ajungeți la cele mai bune trucuri.

Probele JKA și BKA

În kendam puteți ajunge la mai multe niveluri după ce ați trecut examenele - Kyu și Junshodan. Aceste două niveluri au nivele diferite și cerințe diferite pentru a le trece. După ce le treceți, veți primi un certificat cu nivelul dumneavoastră și veți fi, de asemenea, înscris în registrul jucătorilor.

Condiții

Kendama

Nu poți concura cu orice kendama. Trebuie să ai și propria kendama - există (cel puțin) o kendama pentru fiecare concurent. JKA și BKA au, de asemenea, orientări stricte pentru astfel de lucruri. Sunt acceptate doar culorile standard neadezive, cu excepția cazului în care se specifică altfel. În general, suprafețele lipicioase (sau chiar super lipicioase și cauciucate) sunt interzise. Puteți vedea în fotografie ce marcaje trebuie să aibă o kendama pentru a fi potrivită pentru o astfel de competiție. Mai există încă una nouă - "produsul recomandat" de JKA.

Sunrise - finisaj standard/metalic sau neon
Play - modele 2012 și mai noi
Sweets - doar modelele standard și vopsite (2015 F3/2014 Focus)
Tribute - finisaje standard și transparente
Krom - doar modelul standard Naturals
Su Lab - doar modele naturiste
Nativ - doar natty
Royal - original sau supernatural
Oozora - toate modelele, cu excepția Reshape
Baseline - doar natty

Modificări

Există anumite modificări care se numără printre cele aprobate. În tabelul de mai jos am sintetizat ce modificări puteți avea și ce modificări nu puteți avea într-un astfel de concurs. Cu toate acestea, fiecare arbitru își poate stabili propria condiție pentru care îi va cere unui jucător să își schimbe kendama cu alta. Totuși, acestea sunt de bază și se aplică tuturor. De asemenea, condițiile pentru autocolantele/sigiliile acceptabile pot fi ușor diferite în JKA și BKA - acestea sunt actualizate pe site-ul lor.

Trucuri și tabel

Fiecare nivel are trucurile sale prescrise și numărul de încercări care trebuie făcute pentru un anumit număr de repetări reușite. Mai jos puteți vedea care sunt trucurile și cum arată tabelul de punctaj.

 Kyu Level

  • Big cup – Ōzara (大皿)
  • Small cup – Kozara (小皿)
  • Middle cup – Chūzara (中皿)
  • Candle – Rōsoku (ろうそく)
  • Spike – Tomeken (とめけん)
  • Airplane – Hikōki (飛行機)
  • Swing in – Furiken (ふりけん)
  • Around Japan – Nihon Isshū (日本一周)
  • Around the world – Seikai Isshū (世界一周)
  • Lighthouse – Tōdai (灯台)
  • Moshikame – (もしかめ)

Junshodan Level

  • Spike – Tomeken (とめけん)
  • Airplane – Hikōki (飛行機)
  • Swing in – Furiken (ふりけん)
  • Around the prefecture – Ken Isshū (県一周)
  • Around Japan – Nihon Isshū (日本一周)
  • Around the world – Seikai Isshū (世界一周)
  • Lighthouse – Tōdai (灯台)
  • Slip stick – Kensaki Suberi (けん先すべり)
  • Moshikame – (もしかめ)

Proba poate fi urmărită în acest videoclip: